Lærdalstunnelen

În iunie 1992, Parlamentul norvegian a decis să construiască cel mai lung tunel rutier din lume. Porțiunea de tunel de 24,5 km se întinde între Aurland și Laerdal. Construcția a fost aprobată pentru a traversa o porțiune a țării cu zone relativ slabe de fiabilitate în transportul rutier din cauza zonei muntoase și a drumurilor înguste combinate cu multe traversări de fiorduri.

Tunelul Laerdal este o parte importantă a extinderii unei legături rutiere fiabile, fără feriboturi, între cele mai mari două orașe din Norvegia. Decizia de a construi un tunel mai degrabă decât de a renova drumurile existente a fost luată pentru a evita terenurile dificile, cu risc de alunecare. Din punct de vedere al mediului, tunelul a fost văzut ca o investiție justificată pentru a evita distrugerea unor secțiuni din peisajul natural nealterat. Eliminarea a 2,5 milioane de metri cubi de rocă excavată din tunel a fost una dintre cele mai mari provocări în planificarea tunelului. Pentru a evita conflictele majore din cauza importanței culturale a peisajului și a terenurilor agricole productive din valea principală, Administrația Norvegiană a Drumurilor Publice a decis să construiască mai mult de jumătate din tunel dintr-un tunel de acces lung de 2,1 km în Tynjadal. Tynjadal este o vale laterală, care se deschide la aproximativ 8 km est de orașul Laerdal. Aici, materialele excavate au fost depuse fără efect vizibil asupra văii principale și fără niciun risc de scurgere periculoasă în cursurile de apă Laerdal.

 Efectele de iluminare ca marcă comercială a tunelului- O atenție deosebită a fost acordată aspectului și designului interior. O echipă specială de psihologi a fost angajată în designul interior pentru a evita monotonia în timpul conducerii prin tunel.

Tunelul este împărțit în patru părți – partea principală și trei prelungiri la intervale de 6 km. Un sistem de iluminat care simulează lumina naturală în zori a fost instalat în toate părțile tunelului. Partea principală este iluminată cu lumină albă, în timp ce extensiile sunt pătrunse de lumini albastre-galbene pentru a da impresia de răsărit.